De Bassist 27

De Bassist 27
Beschikbaarheid: Op voorraad

Little Jack Lawrence Eerste keus van Jack White
Chris Squire De Yes-legende spreekt
Op Bestelling Een holle Rikkers voor Bob van Luijt

En verder tests van MTD 535 & Andrew Gouche Signature, Hevos 2x6, Warwick RockBass Triumph Lite, Ampeg V4-B, Höfner Ignition ‘Cavern’ en Reverend Decision Bass. Maar ook: Baspanel over de toekomst van fretloos bassen, De Tandem met Clemens van der Feen en Flin van Hemmen en vier nieuwe Workshops.
Volledige inhoud
Prijs: € 9,50
Aantal:  Bestellen
spread

Little Jack Lawrence Eerste keus van Jack White

De carrière van ‘Little’ Jack Lawrence sloeg om toen hij Jack White ontmoette. Al snel werd hij de vaste bassist van de garage-icoon in bands als The Raconteurs en The Dead Weather. Little Jack speelde met Karen O en Wanda Jackson, en tegenwoordig heeft hij ook Dallas Green, oftewel City and Colour, als werkgever. De Bassist vraagt kleine Jack naar zijn invloeden en zijn samenwerkingen.

spread

Chris Squire De Yes-legende spreekt

Ondanks, of misschien dankzij, diverse bezettingswisselingen is de legendarische progrockband Yes still going strong. Er komen niet alleen nieuwe optredens, maar de band is zich ook aan het warmlopen voor een nieuw album met een nieuwe zanger. Chris Dekker sprak zijn voornaamgenoot en kreeg een kwartiertje om zijn vragen op de sympathieke, legendarische Yes-bassist af te vuren.

spread

Op Bestelling Een holle Rikkers voor Bob van Luijt

Bassist Bob van Luijt zocht een basgitaar waarmee hij het geluid van een akoestische baritongitaar kon benaderen, voor een nieuw op te nemen cd met bascomposities. Daarop belde hij met zijn vaste basgitaarbouwer Rikkers en legde hem dit hoogst ongebruikelijke verzoek voor. Ferdinand Rikkers en Jacco Stuitje gingen aan de slag. Nu, ongeveer halverwege het bouwproces, nemen wij een kijkje in de werkplaats van de Groningse gitaarbouwers om het bijzondere bouwproces vast te leggen.

TESTS
  • MTD 535 & Andrew Gouche Signature ‘Het geluid zit in je vingers.’ ‘Een goede muzikant klinkt ook goed op een slecht instrument.’ ‘Het gaat om wat je speelt.’ Allemaal waar, maar waarom spelen toppers dan niet op rommel? En waarom inspireert een goed instrument? We onderzoeken wat twee topinstrumenten voor je kunnen doen. En of het woord ‘topinstrument’ eigenlijk wel betekenis heeft.
  • Hevos 2x6 Een tuba is groter dan een dwarsfluit, en een concertvleugel is langer aan de kant waar de lage snaren zitten. In de bouw van muziekinstrumenten en -apparatuur geldt de simpele natuurwet: ‘laag = groot’. Hoe ontduikt Hevos die wet?
  • Warwick RockBass Triumph Lite Ontdaan van de grote klankkast blijft er van een contrabas bij het elektrisch maken niet veel meer over dan een eigenaardige paal met snaren. Wel goed hanteerbaar en onproblematisch te versterken. Warwick introduceerde onlangs een scherpgeprijsde lightversie van zijn Triumph Bass.
  • Ampeg V4-B Wie in de wondere wereld van de basgitaar ‘Ampeg’ hoort, denkt direct aan de subtiele B-15N Portaflex (of Fliptop, ± 30 W, in productie vanaf 1960) en de monsterlijke SVT (300 W, vanaf 1969). De Ampeg V-4B (100 W) is misschien wel het best bewaarde geheim van Ampeg. Je ziet hem niet vaak, maar volgens kenners klinkt ie muzikaler dan een SVT. Bovendien is hij een stuk vriendelijker voor je rug. Afgelopen zomer verscheen hij – lang verwacht - opnieuw op het toneel.
  • Höfner Ignition ‘Cavern’ De tijd dat je tweeduizend euro moest neerleggen voor een Höfner is voorbij. natuurlijk zijn er diverse, fantastische dure Duitse versies verkrijgbaar, maar voor ruim onder de duizend euro biedt het merk de zeer fijne Contemporary Series 500/1. Deze, en de nog voordeligere Ignition, zijn nu verkrijgbaar met een alternatieve elementplaatsing. Chris Dekker probeerde de laatste.
  • Reverend Decision Bass Reverend is terug met een nieuwe reeks bassen. Ons testexemplaar is duidelijk gebaseerd op twee beroemde Fenders, maar het Amerikaanse merk gaf toch een paar eigen details mee aan het beproefde concept. De Decision is ‘more than meets the eye’.

VASTE RUBRIEKEN
  • Baspanel Over de toekomst van fretloos bassen
  • De Tandem Clemens van der Feen & Flin van Hemmen
  • Workshops Upper Structures 1, Miss Daisy, Controle op Strakheid, Ritmische verschuiving
  • Reissue test D’Angelico EX Bass
  • Vintage HS Anderson HS-BB1
  • Column Frank Kraaijeveld
  • Opgebast Hier komt… Jurren Mekking
  • Techniek Contrabas en toon (1)
  • Column Ik speel geen bas Edwin Rutten