Musicmaker 02 - 2010

Musicmaker 02 - 2010
Beschikbaarheid: Op voorraad

Verschijningsdatum: februari 2010

Bassistenpanel Jonge en ervaren basbazen in discussie
Stereophonics Werkpaard Kelly Jones is niet te stoppen
Tim Knol Net 20 maar verkoopt al zalen uit
Achtergrond Netwerken: wat moet je doen om het te maken in de muziek?

En verder tests van Neo Instruments Ventilator, Pearl Demon Drive, Fret-King Super 60HB en Super T, Roland VP 770 en Neuman TLM 102. Maar ook de bandauto van Bettie Serveert, Nitzan Hoffmann over haar grote liefde de Ibanez, Greyline neemt ons mee naar de oefenruimte en nog veel meer vaste rubrieken.
Volledige inhoud
Prijs: € 8,74
Aantal:  Bestellen
spread

Bassistenpanel Jonge en ervaren basbazen in discussie

In de documentaire It Might Get Loud spreken drie generaties gitaarhelden over de rol van de elektrische gitaar in de popgeschiedenis. Chris Dekker, hoofdredacteur van zusterblad De Bassist, vroeg zich af wat er zou gebeuren als hij vier generaties Nederlandse bassisten bij elkaar zou zetten voor een informeel gesprek. Natuurlijk ging het over spullen, maar ook over live-geluid, de muziekwereld van toen en nu, opnemen en wederzijds respect.

spread

Stereophonics Werkpaard Kelly Jones is niet te stoppen

Iedere grote band heeft een leider. Bij Stereophonics is dat de kleine Kelly Jones, een frontman in hart en nieren. Hij schreef tot nu toe alle nummers, inclusief de hits Have A Nice Day, Maybe Tomorrow en Dakota. Ook het nieuwe Keep Calm And Carry On staat weer vol pakkende popsongs met een ruig randje. Musicmaker zocht de Welshman op in de kleedkamers van de Heineken Music Hall in Amsterdam voor een gesprek over zijn aanvoerderrol.

spread

Tim Knol  Net 20 maar verkoopt al zalen uit

Tim Knol. Als je ouders je zo’n oer-Hollandse naam meegeven, lijk je niet voor het artiestenvak bestemd. Reden te meer voor de nu net 20-jarige Tim om zich vol overgave op de muziek te storten. En met succes. Zijn debuutalbum op Excelsior ligt net in de winkels en het lijkt wel of heel Nederland zat te wachten op zijn country-geïnspireerde folkrock. Tim nam zijn eerste album op met ‘Excelsior-cracks’ Anne Soldaat, Matthijs van Duivenbode en Jeroen Kleijn. Maar de net zo bevlogen als nuchtere Tim heeft zich niet laten overrompelen door zoveel muzikale ervaring.

spread

Achtergrond Netwerken: wat moet je doen om het te maken in de muziek?

We willen allemaal een succesvolle muzikale carrière opbouwen. Maar waarom lukt dit de meesten niet? Volgens communicatiewetenschapper Koos Zwaan ligt dit vooral aan het gebrek aan een goed netwerk. In opdracht van Buma/Stemra deed hij onderzoek naar de succesfactoren van popmuzikanten voor zijn proefschrift Working On A Dream: Careers Of Pop Musicians In The Netherlands.

TESTS
  • Neo Instruments Ventilator Om een geloofwaardige Hammond-sound neer te zetten, is een grote bruinhouten Leslie-versterker onmisbaar. Natuurlijk zijn er (gelukkig!) al jarenlang prima bruikbare simulatiepedaaltjes op de markt. Maar hoe handig die ook zijn, het magische gevoel van een echte Leslie blijft toch missen. Brengt de Neo Instruments Ventiltor ons eindelijk die magie in een doosje?
  • Pearl Demon Drive Geen zin om met twee bassdrums te slepen maar er toch af en toe behoefte aan? Daarvoor zijn ooit de eerste twin pedals uitgevonden. Twee pedalen, een dwarsstang en twee kloppers samen op één vel! Er is in de afgelopen jaren heel wat verbeterd aan dit type pedalen en de Pearl Demon Drive is daar een goed voorbeeld van.
  • Fret-King Super 60HB en Super T De Fender Telecaster en Stratocaster blijven tot de verbeelding spelen. Meer dan 50 jaar na hun geboorte lijken de twee belangrijkste gitaarmodellen van Fender nog steeds de wapenkeus voor legioenen gitaristen. Net gek dat er zo veel kopieën, kloons of – zo je wilt – tributes van deze gitaren zijn. Fret-King doet ook een duit in het zakje. Hoe verhouden deze zich tot de ‘real deal’?
  • Roland VP 770 Rolands nieuwe VP-770 is een vocal synthesizer die vooral bedoeld is om koorstemmen te imiteren. Imitaties zijn in het verleden zelden perfect gebleken, maar juist dát heeft veel nieuwe geluiden opgeleverd. Zonder de verwoede pogingen om een piano hanteerbaar te maken voor livegebruik, hadden we bijvoorbeeld nooit de Fender Rhodes of de Wurlitzer gekend. Wil Roland met de VP-770 een ode brengen aan vocoders uit het verleden, of is het opnieuw een serieuze poging om het menselijk stemgeluid te imiteren.
  • Neuman TLM 102 Hoe groot of klein je (home)studio ook is, er zijn vier dingen waar je niet zonder kunt: goede oren en goede monitorspeakers. We mogen hopen dat er in deze tijd van budgetproducten niemand meer mixt met koptelefoons of de hifiset in de woonkamer. Om een goede keuze te maken lichten we twee betaalbare setjes – en één spotgoedkope set – actieve studiomonitors uit.

VASTE RUBRIEKEN
  • Bandauto van de maand de tram van Bettie Serveert
  • Oefenruimte Greyline
  • De grote liefde De Ibanez van Nitzan Hoffmann van Drive Like Maria
  • Column Bazz De recensenten gerecenseerd
  • Column Lucky over backstage onderonsjes
  • Column Erwin Musper Don’t kill the messenger
  • Hardware Meer is meer
  • Muzikantenverhalen De kunst van het auditeren door Frank Boot
  • Vintage De geschiedenis van Orange
  • Stage & Studio Podiumvolume II: gitaren