De Bassist #19

De Bassist #19
Beschikbaarheid: Op voorraad

Verschijningsdatum: januari - maart 2012

Nathan East Meester van de smooth jazz
Martin Mendez Haat spelen in drop D
Reportage Clinic van Reggie Washington

En verder tests van Carvin B4 en LB70, Epifani UL501 en UL2 310, Snaren: staal vs. nikkel. EBS, Dunlop, Rotosound, Ampeg BA-108 en BA-110, TC Electronic BH500 + BC210 + BC212 en Gretsch Electromatic Junior Jet Bass. Maar ook: Baspanel over ins en outs van contrabasversterking, Dick Dijkman bouwde voor Richard Heithuis, De Tandem met Gulli Briem & Jóhann Asmundsson en vier nieuwe Workshops.
Volledige inhoud
Prijs: € 9,50
Aantal:  Bestellen
spread

Nathan East Meester van de smooth jazz

Eric Clapton. Phil Collins. Andrea Bocelli. Madonna. Michael Jackson. Toegegeven, er zijn naast Nathan East meer bassisten die een dergelijk klantenlijstje kunnen opstellen. Maar ‘gespeeld hebben met’ is nog iets anders dan de jarenlange relatie die hij met talloze muzikanten aan de absolute wereldtop onderhoudt. East, inmiddels 55, had een droom: ‘Ik wilde de bassist bovenaan ieders telefoonlijstje zijn!’ En dat is ‘m aardig gelukt. Maar hoe kom je daar? Ga je spelen zoals je denkt dat  ‘ze’ het willen, of werk je juist aan je eigen stijl?

spread

Martin Mendez Haat spelen in drop D

Op de nieuwe plaat Heritage van de Zweedse prog-reus Opeth is het spel van bassist Martin Mendez prominenter aanwezig dan ooit tevoren. Mendez staat bekend om zijn terughoudendheid, maar tegenover De Bassist toonde hij zich bijzonder openhartig.

spread

Reportage Clinic van Reggie Washington

Workshops door muzikanten zijn gevaarlijk. Maar al te vaak kom je als luisteraar met een onvoldaan gevoel weer naar buiten. Er zijn een aantal typen te onderscheiden: je hebt de ‘abstracte spiritualist’ die twee uur vol praat met hoogdravende ideeën en concepten, of de ‘autistische speler’ die zonder het publiek aan te kijken zijn nummers speelt en zichtbaar schrikt als iemand een vraag stelt. Daar tegenover staan de workshops waar je als betere muzikant naar buiten loopt. De Bassist ging kijken of Reggie Washington zich bij die laatste groep kon voegen.

TESTS
  • Carvin B4 en LB70 Carvin is groot geworden met catalogusbouw van gitaren. Klanten kiezen een basismodel en vinken de opties aan voor elektronica, hardware, hout en afwerking. Carvin bouwt het instrument in een week of zes. Voor dit artikel hebben we een B4 en LB70 getest.
  • Epifani UL501 en UL2 310 Wij bassisten zijn, historisch gezien, natuurlijk on-ge-lo-fe-lijk genaaid. Tot de jaren ’50 mochten wij de contrabas meeslepen, het grootste instrument na de piano. Gelukkig kregen we van ene Leo F. een elektrische bas: lekker licht, lekker klein. Wij blij. Tot we begrepen dat er nog ‘iets’ bij hoorde… En zo sleuren we sindsdien enorme speakerkasten en loodzware buizenbakken de trap op. En verlangen we weer terug naar de tijd van de contrabas. Die was wel groot, maar woog niks. Of heeft Epifani met de UL2 310-speakerkast en de UL 501-versterker, nu een compromisloze set die groot klinkt maar toch klein en licht is?
  • Snaren: staal vs. nikkel. EBS, Dunlop, Rotosound Bij De Bassisten testen en vergelijken we van alles: Ampeg SVT’s van (stok) oud tot splinternieuw, budgetbasjes in alle soorten en maten, obscure shortscale-bassen, effectpedalen, enzovoort enzovoort. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is de redactie gepasseerd; maar snaren eigenlijk nooit. Best raar als je bedenkt dat de snaren toch een wezenlijk onderdeel zijn van een basgitaar. En er is een ongelofelijk divers aanbod op snarengebied. Reden genoeg om een vergelijkende test te ondernemen.
  • Ampeg BA-108 en BA-110 Vroeger waren beginnende bassisten om versterkt te kunnen oefenen vaak aangewezen op ondermaatse gitaarcombootjes. Het klonk nergens naar, maar goed; er kwam geluid uit en dat was het belangrijkste. Voor optredens moest er dan wat geregeld worden bij het jongerencentrum of oefencomplex, tot de goede dag was aangebroken dat er met kranten bezorgen of tomaten plukken genoeg was verdiend om een heuse basversterker te kopen. Tegenwoordig is dat heel anders, zo bewijst Ampeg maar weer eens met twee zeer betaalbare combo’s.
  • TC Electronic BH500 + BC210 + BC212 In de vorige editie van De Bassist kondigden we aan een mooie TC-toren weg te geven. Vele lezers mailden ons hun reden waarom een rode versterker beter zou zijn dan eentje met iedere andere kleur. We werden zelf ook nieuwsgierig en natuurlijk geven we deze versterkertoren niet weg zonder ‘m eerst zelf geprobeerd te hebben.
  • Gretsch Electromatic Junior Jet Bass Onlangs gaf Gretsch zijn goedkope Electromatic-gitaarserie een facelift en meteen werden er twee bassen geïntroduceerd: de G2210 Junior Jet Bass en de G2220 Junior Jet Bass II. Beide modellen kwamen ooit al in de Gretsch-catalogus voor, maar er is een en ander veranderd. De Bassist plugde de simpelste versie in voor wat het merk zelf ‘That Great Gretsch Sound’ noemt.

VASTE RUBRIEKEN
  • Baspanel Over ins en outs van contrabasversterking
  • Op Bestelling Dick Dijkman bouwde voor Richard Heithuis
  • De Tandem Gulli Briem & Jóhann Asmundsson
  • Workshops Akkoorden deel 1, Billie’s Bounce, Sir Duke, Kerktoonladders deel 1
  • Reissue test Burns ’64 Nu-Sonic Bass
  • Vintage Maestro Bass Brassmaster
  • Column Rinus Gerritsen Basstory #13
  • Opgebast Hier komt… Ralf Pouw
  • Techniek De fret
  • Column Ik speel geen bas Thijs van Leer