De Bassist #08

De Bassist #08
Beschikbaarheid: Op voorraad

Verschijningsdatum: april - juni 2009

Mark King Hameren tot bloedens toe
Jeroen Paul Thesseling Obscura bassist met ’n huis vol Warwicks
Reggie Washington An American in Brussels

En verder tests van Big John Hairy Balls, Lodestone Primal Artist V, TecAmp Puma 212 Combo, Spellbinder Stanley Clarke Bass, Genz Benz Shuttle 6.0-210T Combo, Lace Helix, Ashdown FreeBASS vs. StageClix, MXR Bass Octave Deluxe. Maar ook: Baspanel over een collectie Vintage Precisions, Marcel Besselink op basbouwcursus bij Mark Bailey, De Tandem met Bart van Lierde, Aarich Jespers en Amel Serra Garcia en vier nieuwe Workshops.
Volledige inhoud
Prijs: € 9,50
Aantal:  Bestellen

Mark King Hameren tot bloedens toe

In de jaren ’80 maakte Mark King met Level 42 furore. Hij schaarde zich door zijn opvallende stijl meteen in de categorie legendarische bassisten. Door de vele hits die de groep scoorde, zijn er weinig virtuoze bassisten zo bekend bij het grote publiek als Mr. King.

Jeroen Paul Thesseling Obscura bassist met ’n huis vol Warwicks

Voor velen ligt het stranden van de Nederlandse death-metaltrots Pestilence in 1994 nog vers in het geheugen. Een jaar eerder bracht de band het experimentele album Spheres uit, en dit bleek geen zieltjeswinner. Nieuwkomer op dat album was de 21-jarige bassist Jeroen Paul Thesseling. Hij werd destijds geroemd of verguids om zijn voor death-metalbegrippen ongebruikelijke fusionspel. Nu keert hij met zijn kenmerkende sound terug in de Duitse band Obscura.

Reggie Washington An American in Brussels

Er zijn van die muzikanten die je niet eens hoeft te horen spelen om te weten dat het fantastische en inspirerende musici zijn. ‘Onder ons bassisten’ vind je er ook een paar. De muzikale veelvraat Reggie Washingon is er zo een: één vraag is al genoeg voor een schijnbaar oneindige maar boeiende spraakwaterval.

TESTS
  • Big John Hairy Balls Tja, wat denk je dan als je gevraagd wordt om de Hairy Balls te reviewen… Gelukkig was daar het internet om me duidelijk te maken dat we het hier hebben over een fuzzpedaal gemaakt door onze zuiderbuur Big John. Omdat het daarnaast door veel mensen lovend wordt beoordeeld en dat zelfs Justin Meldal-Johnson met deze ballen speelt moest ik deze wel onder handen nemen.
  • Lodestone Primal Artist V Bassisten die al iets langer meegaan, zullen zich herinneren dat Trace Elliot begin jaren ’90 vriend en vijand verraste met de T-Bass. Zo populair als de versterking van Trace Elliot is de T-Bass echter nooit geworden en de bas leek tot de vergetelheid veroordeeld. Tot onlangs het Britse Lodestone Guitars de Primal en Primal Pro bassen het levenlicht liet zien. Die bassen vertonen een verbluffende overeenkomst met de T-Bass van eertijds.
  • TecAmp Puma 212 Combo Dit roofdier van een basversterker oogt misschien aaibaar om zijn compacte vorm, maar als ie eenmaal staat te grommen is ieder trommelvlies zijn leven niet meer zeker. De Bassist stapt gewapend met zweep de piste in en test en temt de TecAmp Puma.
  • Spellbinder Stanley Clarke Bass De eerste keer dat ik Silly Putty van Stanley Clarke hoorde was nog voor ik kennis maakte met zijn jazzrockband. Silly Putty vond ik te gek, en bijna was ik van Alembics gaan houden. Return To Forever vond ik een drama, maar in mijn eerste jazzrockbandje had ik Space Circus te coveren. Wat een klotenummer en vooral: ik had nog nooit zo’n pokkenbas gehoord. Na enig zoekwerk bleek dit moois door Stanley op een Gibson EB gespeeld te zijn. Gelukkig had ik toen nog een Rickenbacker die ook zo kon klinken.
  • Genz Benz Shuttle 6.0-210T Combo De repetitie is nog maar luttele seconden oud als de zangeres schrikt en de gitarist verstoord opkijkt vanaf zijn pedalboard. De drummer zit daarentegen breed te grijnzen naar de zwartzilveren dreumes die het repetitiekot zojuist op zijn grondvesten deed trillen. De dreumes in kwestie is een Genz Benz Shuttle 6.0-210T combo, goed voor 375W pompend basgeluid.
  • Lace Helix Je zal maar basontwerper zijn. Het valt niet mee om met iets nieuws te komen: alles lijkt toch wel ergens op. Leo Fender heeft een hoop ellende aangericht door zo ongeveer alles te bedenken wat een basgitaar tot bastgitaar maakt. En toch staan er zo af en toe ontwerpers op die dan net weer een twist aan het instrument weten te geven. Don Lace sr. was zo iemand.  
  • Ashdown FreeBASS vs. StageClix Vrij vlak achter elkaar introduceerden twee merken een draadloos systeem dat speciaal voor of met het oog op de basgitaar is ontwikkeld: stageClix en Ashdown FreeBass. Beide systemen werken op een andere manier, maar De Bassist vergelijkt graag appels met peren.
  • MXR Bass Octave Deluxe De MXR Bass Octave (M88) is voor velen een secret weapon om baslijnen nog wat extra oomph te geven. MXR luisterde naar wat bassisten nog meer wilden en ontwikkelde de MXR Bass Octave Deluxe (M288) die in maart uit zal komen. De Bassist heeft het enige exemplaar in Europa van deze nieuwe versie in handen gekregen, dus tijd voor een test!

VASTE RUBRIEKEN
  • Baspanel drie bassisten watertanden bij een collectie Vintage Precisions
  • Op Bestelling Marcel Besselink op basbouwcursus bij Mark Bailey
  • De Tandem Bart van Lierde, Aarich Jespers en Amel Serra Garcia
  • Workshops Buffertijd, Standards #8: Footprints 2, Techniek #8: Frasering, Indiase Melodieën 1
  • Reissue test Kay Vintage Reissue Pro Bass
  • Vintage Ampeg Fliptop versterker
  • Column Rinus Gerritsen Basstory #02
  • Opgebast Hier komt… Chris Mulder
  • Column Ik speel geen bas Leo Blokhuis